Świat Aluminium

„Wyjść naprzeciw równouprawnieniu kobiet w branżach STEM” – opinia prezes Sandvik Coromant w Międzynarodowym Dniu Kobiet

Temat przewodni tegorocznego Międzynarodowego Dnia Kobiet (IWD) to „Wyjść naprzeciw równouprawnieniu” – z naciskiem na dawanie każdemu równych szans na sukces. Jako firma inwestująca w swój personel, Sandvik Coromant – lider w dziedzinie obróbki skrawaniem – podkreśla doświadczenie prezes Sandvik Coromant, Helen Blomqvist.

prezes Sandvik Coromant, Helen Blomqvist

Jedną z najważniejszych misji IWD jest tworzenie inkluzywnych kultur pracowniczych, w
których kobiece kariery rozwijają się prężnie i osiągnięcia kobiet są celebrowane.
Tegoroczna kampania skupia się na równouprawnieniu i na tym, że zapewnienie równych
szans już nie wystarczy. Jak zatem osiągnąć równouprawnienie?

W firmie Sandvik Coromant odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych wynosi
obecnie 43%. Jest to wartość powyżej szacowanej średniej branżowej, która wynosi 38%
według Chartered Management Institute (CMI). Jeśli jednak przyjrzymy się branży
produkcyjnej jako całości, staje się oczywiste, że droga do osiągnięcia prawdziwej
równości pozostaje daleka. Zgodnie z opublikowanym niedawno raportem Manufacturing
Institute, kobiety stanowią jedynie 29% personelu produkcyjnego.

Co zdumiewające, okazuje się również, że 63% kobiet chcących rozpocząć pracę w tym
sektorze zmaga się z wyzwaniami wynikającymi z jego braku elastyczności, a niemal
połowę zniechęcają problemy z opieką nad dziećmi, co dotyczy zaledwie 8% mężczyzn.

Wydaje się zatem, że kobiety dążące do sukcesu w branży wytwórczej nadal napotykają
trudności, które rzadko dotykają mężczyzn w tej sytuacji. Jeśli w branży ma zapanować
faktyczna równość, należy zdać sobie sprawę z nieuświadomionych uprzedzeń

wymierzonych w określone grupy i znaleźć sposoby poradzenia sobie z nimi. Przede
wszystkim jednak firmy muszą zrozumieć, że różnorodność w zatrudnianiu to nie tylko
sposób na zaspokojenie zapotrzebowania. To także sposób na osiągnięcie realnych i
wymiernych korzyści biznesowych.

Czas, by działać

Według raportu Wall Street Journal poświęconego różnorodności i inkluzywności w
firmach z indeksu giełdowego S&P 500, „zróżnicowane i inkluzywne kultury sprawiają, że
firmy zyskują przewagę nad konkurentami”. Ponadto opublikowany jeszcze przed
pandemią raport agencji McKinsey Delivering Through Diversity wykazywał, że firmy z
pierwszego kwartyla rankingów udanego wdrażania różnorodności płci w swoich
zespołach kierowniczych miały o 21% większe szanse na osiągnięcie ponadprzeciętnej
rentowności. W przypadku różnorodności etnicznej i kulturowej różnica ta wynosi 33%.

Mimo wysiłków zmierzających do zwiększenia różnorodności, wiele firm nadal robi za mało
w tym kierunku. W styczniu 2023 roku firma Gartner opublikowała badanie, w którym
wymieniono pięć najważniejszych wyzwań stojących przed liderami w dziedzinie
różnorodności, równości i inkluzywności (DEI). Z badania wynikało, że większość liderów
DEI nie bierze na siebie odpowiedzialności za osiągnięcie wyników w kwestii
różnorodności, natomiast jedna trzecia sądzi, że nie mają władzy umożliwiającej
rzeczywiste zmiany.

Jest oczywiste, że firmy muszą robić wielkie kroki naprzód, aby faktycznie osiągnąć
korzyści płynące ze zróżnicowania zespołów. Jednym ze sposobów, by inspirować do
tworzenia bardziej zrównoważonego środowiska pracowniczego, jest promowanie głosów
kobiet, które są już częścią branży. Firma Sandvik Coromant przeprowadziła rozmowę ze
swoją prezes, Helen Blomqvist.

Poznaj panią prezes

Ponieważ Helen Blomqvist zaczęła pracę w Sandvik Coromant przed 20 laty jako inżynier
w dziale badawczym, można powiedzieć, że skutecznie pokonywała kolejne szczeble
kariery, zanim została prezesem firmy w 2020 roku. Wiele złożyło się na doświadczenie
Helen jako inżyniera, a wszystkie jej osiągnięcia były okazją do nauki. „Traktuję informację
zwrotną jako dar, a nie krytykę. Nigdy nie przestaję się uczyć, i każdy w Sandvik Coromant
może mnie czegoś nauczyć” – wyjaśnia.

„Aby zapewnić sprawiedliwe i równe szanse wszystkim członkom organizacji, trzeba stale
uczyć się, że możemy zrobić coś lepiej. W firmie Sandvik Coromant mamy system
regularnej informacji zwrotnej, w ramach którego pracownicy mogą anonimowo zgłaszać
swoje odczucia dotyczące pracy na danym stanowisku. Z przeprowadzonej przez nas
ostatnio ankiety wynika, że 82% badanych czuje, że może być sobą w pracy, natomiast
83% jest dumnych, że pracuje w Sandvik Coromant. To dobre wskaźniki, ale zawsze
możemy spisywać się lepiej”.

Dla Helen, która wierzy, że kultura szkoleń stymuluje ciekawość i rodzi innowacje, ważne
jest zapewnianie możliwości rozwijania umiejętności i osobistego rozwoju. „Ważną częścią
równouprawnienia jest zapewnienie możliwości rozwoju i sprawienie, by każdy miał w
pracy poczucie pewności siebie, sukcesu i szczęścia” – dodaje.

„W firmie Google wdrożono inicjatywę 20% czasu, którą od zawsze podziwiam. Chodzi o
to, że pracownicy mogli poświęcić część tygodnia pracy na pracę badawczą, skupioną na
kreatywności i poznawaniu obszarów spoza ich normalnego zakresu odpowiedzialności.
W ten sposób powstała usługa Google Mail, nie licząc innych ważnych produktów.

„Choć nie inwestuję aż tyle czasu w inne aktywności, próbuję dawać przykład i
przeznaczam 90 minut mojego czasu tygodniowo na własne szkolenia. Zarówno
uczestnictwo w sesji szkoleniowej, jak i rozmowa z jednym z naszych specjalistów od
produktów, jest dla mnie okazją do nauczenia się czegoś nowego. Oczywiście
promowanie kultury szkoleń nie jest jedynym sposobem osiągnięcia równouprawnienia w
miejscu pracy, a czyny zawsze przekonują bardziej niż słowa. Jednak możliwość
stworzenia przestrzeni rozwoju, odbywającego się w tempie dobranym do możliwości
jednostki i dopasowanego do jej mocnych stron, odgrywa ogromną rolę w formowaniu
bardziej zróżnicowanego personelu”.

Fakty mówią same za siebie: branża musi zachęcić kobiety, by zaczęły realizować się w
środowisku produkcyjnym. Takie wydarzenia, jak Międzynarodowy Dzień Kobiet,
odgrywają kluczową rolę w przedstawianiu opcji dostępnych kobietom, których nie mogą
powstrzymywać stereotypy. Ale – co chyba ważniejsze – to upowszechnianie historii tych
kobiet w branży, które pokonały przeszkody i stworzyły prawdziwe innowacje, jest kluczem
do formowania kolejnego pokolenia bohaterów branży wytwórczej.

Świat Aluminium