Świat Aluminium

Oznakowanie CE dla szyb zespolonych z kompensacją ciśnienia

Element do kompensacji ciśnienia Swisspacer Air zintegrowany z uszczelnieniem wtórnym na krawędzi szyby zespolonej zapewnia stałe wyrównywanie ciśnienia z otoczeniem, a tym samym zmniejsza obciążenia klimatyczne. Szyby zespolone z wbudowanym komponentem Swisspacer Air są od roku 2019 wyrobem spełniającym wymogi regulacji obowiązującej na rynku niemieckim. Uzyskały ogólne dopuszczenie nadzoru budowlanego (abZ) wydane przez Niemiecki Instytut Techniki Budowlanej DIBt. Współpraca zespołów Swisspacer i Saint-Gobain Glassolutions Isolierglas-Center umożliwiła uzyskanie przez Swisspacer Air  oznakowania CE na podstawie Europejskiej Oceny Technicznej ETA.

Niewielki element zamontowany w krawędzi szyb zespolonych – Swisspacer Air – może zminimalizować uszkodzenia spowodowane wystąpieniem nadciśnienia lub podciśnienia w przestrzeni międzyszybowej, na przykład w wyniku różnic wysokości podczas transportu lub z powodu obciążeń klimatycznych. Dzięki trwałej kompensacji ciśnienia szyba zespolona zachowuje swoją funkcjonalność i jakość przez długi czas. Ryzyko wygięcia szyby, pęknięcia szkła i przedwczesnego starzenia się okna z powodu nadmiernych naprężeń w obrębie uszczelnienia krawędzi jest znacznie zmniejszone.

Gdy podczas transportu szyb zespolonych istnieje ryzyko zmian wysokości, komponent Swisspacer Air może zminimalizować uszkodzenia spowodowane wystąpieniem nadciśnienia lub podciśnienia w przestrzeni międzyszybowej. Przykład: transport szyb wykorzystywanych podczas renowacji schroniska Fidelitashütte w Alpach Ötztalskich.
© Anna and the Light Photography

Szyba zespolona z komponentem Swisspacer Air jest traktowana jako wyrób budowlany podlegający regulacjom prawnym ze względu na ogólne dopuszczenie nadzoru budowlanego. Do sprzedaży na rynkach międzynarodowych praktycznie niezbędne jest oznakowanie znakiem CE. Dzięki niemu producenci deklarują, że ich produkt jest zgodny z obowiązującymi wymogami rozporządzenia w sprawie wyrobów budowlanych. W przypadku szyb zespolonych stosowanego w budownictwie jest to norma EN 1279, która uwzględnia jednak tylko szyby zespolone jako układ hermetyczny. 

Oznakowanie CE na podstawie Europejskiej Oceny Technicznej ETA

Innym sposobem zapewnienia zgodności z wymogami jest Europejska Ocena Techniczna, w skrócie ETA. Umożliwia ona uzyskanie przez producentów możliwości oznakowania wyrobów znakiem CE. Ocena ETA może być stosowana w odniesieniu do wyrobów budowlanych, które nie są lub nie są w pełni objęte normą zharmonizowaną – tak jak w przypadku membran Swisspacer Air.

Wraz z udostępnieniem Europejskiego Dokumentu Oceny EAD, stworzono podstawę do rozpoczęcia procesu uzyskiwania przez producentów szyb zespolonych Europejskiej Oceny Technicznej ETA – a tym samym oznakowania CE – dla wyrobów z szybami z komponentem Swisspacer Air.
© Swisspacer

Podstawą do wydania Europejskiej Oceny Technicznej jest specyfikacja techniczna, która zawiera odpowiednie procedury oceny, tak zwany Europejski Dokument Oceny – EAD. Podobnie jak norma zharmonizowana, EAD jest zharmonizowaną specyfikacją techniczną. W przypadku izolacyjnych szyb zespolonych, których komora nie jest hermetycznie zamknięta, wcześniej nie było dostępne takie rozwiązanie.

Firmy Saint-Gobain Isolierglas-Center i Swisspacer wspólnie opracowały podstawowy Europejski Dokument Oceny EAD dla szyb zespolonych z kompensacją ciśnienia i na tej podstawie stworzyły wstępną Europejską Ocenę Techniczną. Dokumenty zostały już zatwierdzone przez UE a złożony proces opracowywania dokumentu był nadzorowany przez Niemiecki Instytut Techniki Okiennej ift Rosenheim, który przeprowadził również testy Swisspacer Air w ramach zatwierdzenia przez DIBt.

Lepsze perspektywy sprzedaży

– Wielu producentów szyb zespolonych i okien sprzedaje swoje wyroby na terenie całej UE – mówi Sarah Sattler, dyrektor sprzedaży i marketingu Swisspacer. Oznakowanie CE jest warunkiem wstępnym do uzyskania nieograniczonego przepływu towarów w Europie. Daje ono inwestorom pewność, że wyrób budowlany będzie funkcjonował wiele lat bez zarzutu.

– Zespół Swisspacer zawsze wspiera klientów w jak najlepszym wykorzystaniu potencjału rynkowego szyb zespolonych z kompensacją ciśnienia – podkreśla Sarah Sattler. – Dlatego podjęliśmy współpracę z naszymi kolegami z firmy Glassolutions, aby rozpocząć proces uzyskiwania oznakowania CE. Niezmiernie cieszymy się, że pierwsza ETA dla szyb zespolonych z kompensacją ciśnienia została zweryfikowana i zatwierdzona przez organy UE.

Ocena ETA dla szyb zespolonych z elementem Swisspacer Air

Ocena ETA, która jest teraz dostępna dla produktów Glassolutions, określa między innymi wydajność Swisspacer Air czyli szybkość wyrównywania ciśnienia w przestrzeni międzyszybowej. Odpowiednią podstawą jest stała czasowa, która różni się w zależności od konstrukcji szyby zespolonej.

Europejski Dokument Oceny EAD umożliwia wszystkim producentom szyb zespolonych rozpoczęcie procesu uzyskiwania ETA – a tym samym oznakowania CE szyb zespolonych z zainstalowaną membraną Swisspacer Air. – Pragniemy w jak największym stopniu wspierać klientów w realizacji tego procesu i chętnie dzielimy się zdobytym już doświadczeniem – podkreśla Sarah Sattler. – Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z naszą firmą. W celu wymiany doświadczeń firmy mogą przesyłać swoje spostrzeżenia na adres mailowy marketing@swisspacer.com.

We współpracy ze Swisspacer i Saint-Gobain Glassolutions Isolierglas-Center opracowano pierwszą Europejską Ocenę Techniczną ETA dla szyb zespolonych z kompensacją ciśnienia, która została zweryfikowana i zatwierdzona przez UE.
© Swisspacer

Dzięki sprawdzonemu narzędziu online producenci szyb zespolonych i okien mogą teraz bardzo łatwo zweryfikować, czy użycie komponentu Swisspacer Air pozwoli uzyskać niezbędną kompensację ciśnienia, a tym samym – zapobiec uszkodzeniom spowodowanym obciążeniem klimatycznym. Obliczenia przeprowadzane są indywidualnie dla danego modelu szyby zespolonej i przy uwzględnieniu warunków brzegowych, takich jak strefy klimatyczne i różnice wysokości podczas transportu.

Świat Aluminium