Nowa postać międzynarodowego portu lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice, to kolejne wielkie osiągniecie, przy którego powstaniu w ogromnym stopniu brała udział firma ALSAL.
Powstało już wiele artykułów na temat architektury, rzeźby, założeń projektowych oraz wyjątkowości Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice. Projektanci pracowni Apa Czech Duliński Wróbel z Krakowa w przemyślany i oryginalny sposób opracowali wizję nowoczesnego międzynarodowego lotniska spełniającego ogólnoświatowe normy i zapotrzebowania. Oprócz nietypowej formy nowo powstałego terminala, którego kształt odzwierciedla odwrócony pryzmat, założeniem projektantów było zachowanie przestrzeni oraz jasnego i prostego systemu ciągów komunikacyjnych. Ponadto kluczowym zadaniem, nad osiągnięciem którego pracowali wszyscy uczestnicy tego przedsięwzięcia budowlanego, było zwiększenie przepustowości istniejącego terminalu do 1800 pasażerów odlatujących/godz. i 1800 pasażerów przylatujących/godz przy zachowaniu standardu obsługi pasażerów C (wg IATA) oraz przy uwzględnieniu faktycznych danych i wskaźników dotyczących ruchu pasażerskiego w MPL Kraków-Balice.
Firma Alsal, jako Wykonawca ślusarki aluminiowo-szklanej zewnętrznej i wewnętrznej oraz elewacji wentylowanej z aluminiowych płyt kompozytowych, swoje prace nad tym nowoczesnym projektem zaczęła już pod koniec roku 2012. Podczas pierwszych spotkań z Architektami podjęto pierwsze decyzje dotyczące wyboru szkła na obiekcie (budowy, izolacji cieplnej, kontroli słonecznej, świetlnej, izolacji akustycznej, ochrony przeciwogniowej, koloru czy refleksyjności). Zapadały pierwsze decyzje dotyczące płyt kompozytowych (koloru, rodzaju, parametrów perforacji) i płyt miedzianych stanowiących zabudowy elewacyjne zewnętrzne oraz decyzje dotyczące poszczególnych rozwiązań konstrukcyjnych. Na podstawie tych uzgodnień wykonane zostały pierwsze Mockupy – Mockup Wieży Dyżurnych Portu oraz Pryzmatu.
Kolejnym krokiem firmy Alsal po otrzymaniu ostatecznych wytycznych dotyczących materiałów i elementów budowlanych zastosowanych na lotnisku było przeprowadzenie laboratoryjnych pomiarów izolacyjności
akustycznej od dźwięków powietrznych dla tych elementów (na podstawie PN-EN ISO 10140-2:2011). Równolegle, aby sprostać oczekiwaniom Architektów (aby efekt odwróconego pryzmatu ujrzał światło dzienne) konstruktorzy firmy Alsal we współpracy z firmą Aluprof opracowali specjalny system MB-SR60N EFEKT Lotnisko Balice, który jest połączeniem fasady słupowo-ryglowej semistrukturalnej z fasadą kazi segmentową. Przeprowadzono szereg obliczeń z zakresu statyki, izolacji termicznej oraz izolacji akustycznej przy zastosowaniu zaprojektowanego przez Architektów szkła. System MB-SR60N EFEKT Lotnisko Balice przeznaczony został do wykonywania ścian osłonowych typu zawieszanego oraz konstrukcji przestrzennych. Konstrukcja nośna, w omawianym systemie, składała się z kształtowników aluminiowych o przekroju skrzynkowym, odpowiednio połączonych ze sobą, oraz akcesoriów pełniących funkcje uszczelniające bądź połączeniowe. Wypełnienia szklane mocowane zostały do konstrukcji mechanicznie za pomocą specjalnych płytek dociskowych. Docelowo przeprowadzono kompleks badań przy udziale ITB, dopuszczających system do wdrożenia tj. badanie przepuszczalności powietrza, wodoszczelności, badanie bezpieczeństwa, odporności na uderzenie czy też odporności na obciążenie wiatrem. Dzięki doświadczeniu i wiedzy konstruktorów Alsal powstał system wsporników o odpowiednim ułożeniu i nośności łączący fasadę z obiektem. Elementem nietypowym opracowanym i wykonanym przez firmę Alsal były również żaluzje ruchome na kładce terminalowej tzn. łamacze światła. Żaluzje wykonane ze szkła pokrytego sitodrukiem poruszane są przy pomocy siłowników podłączonych do systemu kontroli, który pozwala na sterowanie żaluzji w koordynacji z instalacjami wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. Położenie żaluzji uzależnione jest m.in. od pory dnia oraz kąta padania promieni słonecznych, wiatru, deszczu, śniegu, zapewniając tym samym ochronę przeciwsłoneczną oraz maksimum światła dziennego przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum zysków ciepła od nasłonecznienia w lecie oraz wspieranie systemu ogrzewania w okresie zimowym.
Trudność prac, z którymi zmierzyła się firma Alsal wymagała uwzględnienia i zintegrowania bardzo ważnych zakresów tj. między innymi kontroli dostępu i szczelności (tzw. Test kartki) strefy Schengen i Non-Schengen, czy też wymogów przeciwpożarowych wszystkich elementów wewnętrznych i zewnętrznych. Prace projektowe obligowały zaangażowania dużej grupy doświadczonych pracowników Alsal, dzięki temu wszystkie przeciwności zamienione zostały w sukces i docelowo powstał obiekt spełniający wszystkie wymagane normy przy zachowaniu założeń architektonicznych dotyczących wyjątkowości formy. Prace konstruktorów i inżynierów firmy Alsal były prowadzone razem z całym sztabem pracowników zaopatrzenia, produkcji i montażu, takich jak kierownik produkcji, kierownicy robót, pracownicy produkcji, montażyści i specjaliści, którzy skupiali się na zapewnieniu ciągłości prac podczas przebudowy i rozbudowy czynnie działającego lotniska. Bezpieczeństwo osób pracujących na miejscu budowy oraz pasażerów lotniska było sprawą pierwszorzędną. Pracownicy Alsal przez cały czas prowadzenia robót pochylali się nad sprawną i szybką organizacją prac. Niemałym wyzwaniem był skomplikowany transport oraz montaż bardzo ciężkich szyb na pryzmacie, ze względu na kształt bryły. Kolejny ważny obiekt w dorobku firmy Alsal budzi podziw i cieszy oko podróżujących, pracowników i okolicznych mieszkańców. Wspólna praca, duże doświadczenie i chęć ciągłego rozwoju powoduje, że bierzemy ogromny udział w powstawaniu ważnych, ciekawych i innowacyjnych inwestycji. Jesteśmy dumni z tego co powstało, a także z tego co dzięki kolejnym staraniom i ciężkiej, aczkolwiek satysfakcjonującej pracy będzie naszym udziałem w przyszłości.
ZAKRES PRAC FIRMY ALSAL, WYKONANYCH NA OBIEKCIE LOTNISKO-BALICE:
- Wykonanie i montaż ślusarki aluminiowej zewnętrznej – ponad 14 000 m2
- Wykonanie i montaż okładzin elewacyjnych z płyty kompozytowej, miedzianej, żaluzji aluminiowych oraz żaluzji ruchomych szklanych – łącznie ponad 10 000 m2
- Wykonanie i montaż ślusarki aluminiowej wewnętrznej (ścianki wewnętrzne) – ponad 10 000 m2
- Wykonanie i montaż ślusarki aluminiowej wewnętrznej (drzwi bezklasowe, ogniowe i mobilne) – ponad 250 szt.