Wobec rosnących wymagań środowiskowych coraz ważniejsze staje się uwzględnienie w
strategii firmy kwestii klimatycznych. Wpływ organizacji na klimat i klimatu na organizację
ma coraz większe znaczenie w kształtowaniu działań przedsiębiorstwa, jak również w ich
raportowaniu. W tym zakresie przoduje GK Grupa Kęty i Aluprof, dając dobry przykład
branży budowlanej.
Wysoka pozycja GK Grupy Kęty w Benchmarku Strategii Klimatycznych
Benchmark Strategii Klimatycznych to obszerne, regularnie przeprowadzane badanie
strategii klimatycznych firm. W ramach Benchmarku eksperci i praktycy ESG z Centrum
UNEP/GRID-Warszawa i Go Responsible opracowali wskaźniki, które stanowią wsparcie dla
spółek w spełnianiu wymagań ratingowych i regulacyjnych. W pierwszej czwórce rankingu
podsumowującego badanie znalazła się GK Grupa Kęty (z 15 pkt na 23 możliwe).
Pierwsza edycja badania dotyczyła spółek z WIG20 i mWIG40 – dane raportowe zostały
przeanalizowane pod kątem aż 14 obszarów. Ścisłą czołówkę zdominował przemysł lekki –
CCC S.A. (1. miejsce, 21 pkt) oraz LPP S.A. (2. miejsce, 18 pkt). Na kolejnych miejscach
znalazły się z kolei usługowy ORANGE Polska S.A. (3. miejsce, 16 pkt) oraz paliwowo-
detaliczny ORLEN S.A. (5. miejsce, 14 pkt). Co ważne, spośród firm z pierwszej piątki GK
Grupa Kęty jest jedynym przedsiębiorstwem w całości produkującym w Polsce oraz jedynym
z sektora budowlanego i metalurgicznego.
Skutecznie realizowana strategia
Wysokie miejsce w rankingu jest wynikiem priorytetowego traktowania kwestii
zrównoważonego rozwoju przez spółki Grupy Kęty – podlegają one specjalnie powołanemu
pionowi, kierowanemu przez Dyrektora ds. CSR. Strategiczne decyzje w zakresie problemów
społecznych, środowiskowych i klimatycznych zapadają natomiast podczas posiedzeń
Komitetu Sterującego ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności
Biznesu.
– Aluprof traktuje wyróżnienie w rankingu dwojako: po pierwsze, jako potwierdzenie
słuszności podjętych decyzji co do kierunku i metod osiągania ambitnych celów
środowiskowych i społecznych. Po drugie, jako wyzwanie i zachętę, aby w kolejnych edycjach
rankingu umacniać swoją pozycję, a nawet piąć się w górę – mówi Aleksandra Baksik, Brand
& Sustainable Development Manager w Aluprof.
Zdecydowane zabiegi w tym obszarze są tym bardziej wskazane, że cała branża budowlana
podejmuje intensywne działania w kierunku dekarbonizacji, odpowiedzialnego zużycia
surowców w całym łańcuchu dostaw i przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Zmiany
klimatu będą w szczególny sposób oddziaływać na sektor budowlany. Cechuje go bowiem
wysoka emisyjność, a także znaczny stopień wrażliwości na ryzyka klimatyczne. Obecnie budynki odpowiadają w Unii Europejskiej za około 40 proc. zużycia energii i 36 proc. emisji
CO 2 .
– Branża budowlana, ze względu na swoją specyfikę i rozbudowany łańcuch dostaw, ma
szczególnie ambitne zadanie do wykonania – mówi Irena Pichola, partner i lider zespołu ds.
zrównoważonego rozwoju Deloitte. Szerszą perspektywę tych zmian możemy odnaleźć w
Raporcie „Polskie spółki budowlane 2021 – najważniejsi gracze, kluczowe czynniki wzrostu i
perspektywy rozwoju branży”.
Niskoemisyjna przyszłość – ESG w branży budowlanej
Uwzględnienie czynników ESG w biznesie, zgodnie z europejskimi wytycznymi, będzie
wymagało istotnej transformacji procesu budowlanego i konkretnych działań
ograniczających emisyjność. Kluczowe mogą okazać się inwestycje w nowoczesne
technologie. Takie, które zminimalizują ślad środowiskowy i zwiększą efektywność procesu
budowlanego. Podjęcie takich działań pomoże firmom utrzymać konkurencyjność i
proaktywnie przystosować się do nowych wymogów regulacyjnych. Przykładem takiej
aktywności jest wykorzystanie w łańcuchu dostaw niskoemisyjnych wlewków aluminiowych
LOW CARBON Kęty.
Lider i innowator branży
Aluprof SA należy do Grupy Kapitałowej Grupa Kęty SA — notowanej na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie, najnowocześniejszej i najszybciej rozwijającej się firmy
produkcyjnej w branży aluminiowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka posiada 5
zakładów produkcyjnych w Polsce oraz 9 spółek handlowych w Europie i USA. Jest obecna w
55 krajach oraz prowadzi ekspansję na kolejne światowe rynki. Firma dostarcza nowoczesne
systemy aluminiowe i innowacyjne rozwiązania dla budownictwa energooszczędnego i
pasywnego. Zgodnie z hasłem „Let’s build a better future” firma promuje ideę
zrównoważonego rozwoju w budownictwie i wdraża odpowiedzialne działania m.in. na rzecz
redukcji śladu węglowego. Więcej informacji na stronie producenta: https://aluprof.eu.