Wszelkie innowacje w technologii rolniczej mają swoje źródło w chęci zwiększenia wydajności gospodarstw rolnych – nie inaczej jest w przypadku ciągników rolniczych i kombajnów. Do tej pory głównym materiałem konstrukcyjnym tych maszyn rolniczych była stal, której masa negatywnie wpływała na jakość gruntów ornych. Rozwiązaniem problemu zagęszczania gleby może stać się zastąpienie ciężkich elementów konstrukcyjnych w sprzęcie rolniczym lekkimi komponentami aluminiowymi.
Ciężki sprzęt przyspiesza zagęszczanie gleby: w wyniku nacisku wywołanego masą, zmniejsza się przestrzeń dla powietrza i wody, kruszywa są kruszone i gleba ostatecznie ulega erozji, a produkcja plonów spada. Szacuje się, że ciężar użytkowanego sprzętu rolniczego może negatywnie wpłynąć na jakość gleby na głębokości dochodzącej nawet do 60 centymetrów.
Aby zapobiec ubiciu gleby, rolnicy powinni unikać wielokrotnego przemieszczania ciągnikiem po tych samych torach, a także – w miarę możliwości – zainwestować w szersze opony, które rozłożą ciężar maszyny i tym samym zmniejszą nacisk na podłoże. Coraz szybszy rozwój przemysłu i technologii umożliwia jednak kolejny krok, jakim jest redukcja masy maszyn rolniczych. Tym bardziej, że cięższe maszyny rolnicze zużywają proporcjonalnie więcej oleju napędowego, a tym samym emitują więcej szkodliwych substancji i w większym stopniu zanieczyszczają powietrze. Choć coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące zużycia paliwa i śladu ekologicznego mają już wpływ na sposób, w jaki budowane są ciągniki napędzane silnikami wysokoprężnymi, nadal nie są one zoptymalizowane pod względem masy. Tymczasem w strukturze kosztów użytkowania sprzętu rolniczego koszt paliwa sięga aż 25% całkowitych wydatków eksploatacyjnych, co jest niezwykle znaczącym kosztem operacyjnym dla rolnika.
Hydro Extrusion Poland, jako wiodący producent komponentów aluminiowych dla branży motoryzacyjnej w Polsce, dostrzega wiele możliwości zastosowania aluminium w konstruowaniu maszyn rolniczych. Elementy konstrukcyjne o doskonałych właściwościach pochłaniania energii mogą zapewnić bezpieczniejszą i lżejszą kabinę. Inne możliwe zastosowania to: aluminiowe ramy, kosze sitowe, rolki dociskowe, systemy ochrony przed najazdami (zapobiegające najeżdżaniu przyczepy na hamujący ciągnik), części zewnętrze, radiatory i systemy zarządzania ciepłem i in.
Dzięki temu, że sprzęt rolniczy będzie lżejszy, będzie można nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla, ale też poprawić wydajność produkcji rolnej. Zastąpienie konwencjonalnych stalowych części w maszynach rolniczych lżejszymi, zoptymalizowanymi konstrukcjami wydaje się być jedynie kwestią czasu.