W dniu 7 kwietnia 2017 r. odbyły się kolejne warsztaty w ramach Construction Marketing Group, które tym razem przygotowała i poprowadziła firma RD bud – Generalny Wykonawca obiektów kubaturowych. Tematem przewodnim spotkania były nowoczesne biurowce, a w szczególności ich aranżacja w sposób najbardziej przyjazny dla użytkowników.
– Misją CMG jest podejmowanie aktywności mających na celu dostarczenie narzędzi oraz platformy do rozwoju biznesu. Osiągamy to poprzez networking oraz inicjatywę liderów, promocję strategicznej roli marketingu w branży, edukowanie branży w zakresie trendów rynkowych i zrównoważonego rozwoju oraz rozwój zawodowy i osobisty członków stowarzyszenia – mówi Katarzyna Chwalbińska-Kusek, założycielka Construction Marketing Group (CMG), Associate Director, Europe, BuroHappold Engineering.
Kwietniowe spotkanie otworzyła prezentacja poświęcona przykładom najnowszych projektów Grupy Rabot Dutilleul, do której należy RD bud, zrealizowanych we Francji i w Belgii. Wśród nich szczególną uwagę wzbudziły te dopiero planowane, a zapowiedziane na ostatnich targach MIPIM w Cannes. Mowa tu oczywiście o SWAME i SHAKE w Lille, THE UNITY w Nicei i THE ONE w Brukseli. Całość dopełniło przedstawienie – certyfikowanych w systemie BREEAM – projektów z portfolio firmy RD bud, takich jak warszawskie: Cristal Park, Mokotowska Square, Oxygen Park, Neopark oraz wrocławski Dubois 41.
Prelekcja ta okazała się wstępem do rozmowy o rozwiązaniach zastosowanych dla zapewnienia zdrowego środowiska pracy, a tym samym dobrego samopoczucia, rozumianego przez komfort cieplny, wysokie parametry oświetlenia, rozwiązania akustyczne pozwalające wyciszyć się i skupić, kiedy tego potrzebujemy, bezpieczne materiały i indywidualnie dobrane elementy wykończenia wnętrz. Okazuje się, że lepsze efekty zapewniają nie tylko inteligentne systemy budynku, lecz także ładniejszy wygląd miejsc i ich otwartość na ludzi.
– Podczas podjętej dyskusji zastanawialiśmy się wspólnie, czy i dla kogo ma znaczenie fakt zastosowania rozwiązań proekologicznych i posiadania przez budynek certyfikatu ekologicznego; czy wolimy pracować w open space, czy w wydzielonej przestrzeni, dającej poczucie większej prywatności i ustronności; czy satysfakcjonuje nas praca przy „hot desk” – czyli codziennie przy innym biurku – czy wolimy to przypisane nam na stałe, na którym możemy postawić coś własnego np. zdjęcie dziecka – relacjonuje Wioletta Fabrycka, prowadząca warsztaty z ramienia firmy RD bud.
Ciekawym punktem warsztatów była prezentacja przykładów biur oferowanych w systemie tzw. co-workingu, które stanowią szczególny przykład nowoczesnych i intrygujących wnętrz.
W temacie Activity Based Workplace wśród uczestników zapanowała pełna zgodność. Każdy chciałby mieć ergonomiczne meble – biurko, przy którym można pracować również na stojąco; krzesło, które po 30 minutach siedzenia zawibruje, by nas zachęcić do wstania i zmiany pozycji itp.). Pożądana okazuje się także przestrzeń dostosowana do różnych aktywności takich jak praca zespołowa lub indywidualna, strefa komunikacji czy koncentracji, strefa chil-out, stołówka, w której można samemu przygotować szybko posiłek lub restauracja, oferująca duży wybór dań dla każdego.
Interesującym elementem były także rozważania o tym, jak ważna jest atmosfera panująca w miejscu pracy. Tu można było odnieść się do niedawno ogłoszonych w Polsce wyników konkursu Best Place to Work, w którego czołówce uplasował się jeden z najemców wspomnianego wyżej biurowca Dubois 41 we Wrocławiu. Projekt ten promuje firmy, opierające relacje międzyludzkie na „zaufaniu, dumie i koleżeństwie”.
– Przy tym temacie nie mogło zabraknąć przykładów otwierania się budynków biurowych na najbliższą okolicę, uczestniczenia inwestorów i najemców w ożywianiu dzielnicy, angażowaniu sąsiadów, zapraszaniu mieszkańców do środka – na wernisaż, na koncert lokalnego DJ-a, do kawiarni z widokiem na miasto, do sklepiku ze słoiczkami miodu wyprodukowanego w ulach na zielonym dachu… (element Urban Farming) – relacjonuje Wioletta Fabrycka i dodaje: – Ten ostatni akcent, nawiązujący do natury, zainspirował nas do refleksji na temat projektowania biofilicznego (Biophilic Design), kładącego nacisk na konieczność kontaktu człowieka z naturą, w tym zróżnicowane widoki, naturalne światło, naturalne dźwięki, naturalne materiały…
Spotkanie zakończyła prezentacja pierwszych na świecie powierzchni biurowych zrealizowanych w zgodzie z wymaganiami WELL BUILDING STANDARD – pierwszego certyfikatu określającego warunki pracy w budynku przede wszystkim z punktu widzenia użytkownika, mającego szanse zagościć również na polskim rynku. Ale o tym na kolejnych warsztatach opowie firma Buro-Happold, która jako pierwsza w naszym kraju zgłosiła swoje biura do tej właśnie certyfikacji.