SA logo

Smaller Default Larger

Wszelkie innowacje w technologii rolniczej mają swoje źródło w chęci zwiększenia wydajności gospodarstw rolnych – nie inaczej jest w przypadku ciągników rolniczych i kombajnów. Do tej pory głównym materiałem konstrukcyjnym tych maszyn rolniczych była stal, której masa negatywnie wpływała na jakość gruntów ornych. Rozwiązaniem problemu zagęszczania gleby może stać się zastąpienie ciężkich elementów konstrukcyjnych w sprzęcie rolniczym lekkimi komponentami aluminiowymi. 

Ciężki sprzęt przyspiesza zagęszczanie gleby: w wyniku nacisku wywołanego masą, zmniejsza się przestrzeń dla powietrza i wody, kruszywa są kruszone i gleba ostatecznie ulega erozji, a produkcja plonów spada. Szacuje się, że ciężar użytkowanego sprzętu rolniczego może negatywnie wpłynąć na jakość gleby na głębokości dochodzącej nawet do 60 centymetrów. 

komponenty aluminiowe w maszynach rolniczych fot. Hydrokomponenty aluminiowe w maszynach rolniczych fot. Hydro 2komponenty aluminiowe w maszynach rolniczych fot. Hydro 3 
 

Aby zapobiec ubiciu gleby, rolnicy powinni unikać wielokrotnego przemieszczania ciągnikiem po tych samych torach, a także – w miarę możliwości - zainwestować w szersze opony, które rozłożą ciężar maszyny i tym samym zmniejszą nacisk na podłoże. Coraz szybszy rozwój przemysłu i technologii umożliwia jednak kolejny krok, jakim jest redukcja masy maszyn rolniczych. Tym bardziej, że cięższe maszyny rolnicze zużywają proporcjonalnie więcej oleju napędowego, a tym samym emitują więcej szkodliwych substancji i w większym stopniu zanieczyszczają powietrze. Choć coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące zużycia paliwa i śladu ekologicznego mają już wpływ na sposób, w jaki budowane są ciągniki napędzane silnikami wysokoprężnymi, nadal nie są one zoptymalizowane pod względem masy. Tymczasem w strukturze kosztów użytkowania sprzętu rolniczego koszt paliwa sięga aż 25% całkowitych wydatków eksploatacyjnych, co jest niezwykle znaczącym kosztem operacyjnym dla rolnika.

komponenty aluminiowe do maszyn rolniczych fot. Hydro

Hydro Extrusion Poland, jako wiodący producent komponentów aluminiowych dla branży motoryzacyjnej w Polsce, dostrzega wiele możliwości zastosowania aluminium w konstruowaniu maszyn rolniczych. Elementy konstrukcyjne o doskonałych właściwościach pochłaniania energii mogą zapewnić bezpieczniejszą i lżejszą kabinę. Inne możliwe zastosowania to: aluminiowe ramy, kosze sitowe, rolki dociskowe, systemy ochrony przed najazdami (zapobiegające najeżdżaniu przyczepy na hamujący ciągnik), części zewnętrze, radiatory i systemy zarządzania ciepłem i in. 

 

Dzięki temu, że sprzęt rolniczy będzie lżejszy, będzie można nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla, ale też poprawić wydajność produkcji rolnej. Zastąpienie konwencjonalnych stalowych części w maszynach rolniczych lżejszymi, zoptymalizowanymi konstrukcjami wydaje się być jedynie kwestią czasu.